Verdens hurtigste togtur


Klik på billederne hvis du vil se dem i stort format)

Da Morten og jeg havde fulgt morfar Palle til Pudong Lufthavn i Shanghai, havde vi hele dagen til at komme hjem til Suzhou. Morten og jeg blev derfor hurtigt enige om, at vi havde lyst til at køre med tog - og da jeg fortalte ham, at det første tog vi skulle med var verdens hurtigste tog, ville begejstringen ingen ende tage! Vi købte billet, og ti minutter efter kørte vi med en topfart af 431 km/t! Desværre er strækningen kun ca. 30 kilometer, så turen varer kun knap 8 minutter.

Banen blev indviet 31. dec. 2002, men blev først fuldt kommercielt fungerende, med faste ture hver 15 minut i begge retninger, primo 2004. Den er realiseret på baggrund af et samarbejde mellem Kina og Tyskland kaldet: "Eurasian Land-Bridges". Banen er bygget på rekordtid, 23 måneder, har kostet 1,2 mia. dollars og har ved testprøvning kørt op til 500 km/t. Den kaldes for Maglev (Magnetic levitation), og på selve toget står også Shanghai Transrapid. Toget har ingen hjul og rører ikke skinnerne, men svæver i stedet 10 mm over en magnetskinnen. Passagererne kan hele tiden følge med hastigheden på en lang skærm i midtergangen. De skarptseende kan se, at der på fotoet står 430 km/t!

Der er selvfølgelig megen debat om, hvorvidt en sådan dyr bane er vanvittig, eller fremtidens tog. Men udviklingen er jo ikke til at stoppe, og udviklingen og investeringerne foregår primært der, hvor der er et stort potentiale. Jeg læste på en hjemmeside om Maglev Train i Shanghai to kommentarer fra et par tyske turister:

"In Germany, we've been having endless discussions about this," notes Eckhard Schneider, a German tourist riding the Shanghai Maglev over the holidays. "Here, in China, they just do it!"

Travel companion Ulli Schonart Adds: "They built this all in less than two years. Amazing! In two years in Germany, we'd just have a plan for the evacuation of the birds along the way."

Fra hurtigtoget tog vi metroen ind igennem Shanghai til togstationen for det traditionelle bumletog og med dette hjem til Suzhou. Så vi fik kørt med tog nok for den dag!

Her kan du se flere billeder af Maglev Train og læse mere om teknikken bag.