Lidt facts om Suzhou



Suzhous historie

Suzhou ligger i Jiangsu provinsen i det østlige Kina.

Den har eksisteret i over 3.000 år og blev tilbage i år 518 før Kristus hovedstad og arnested for kongeriget Wu og dets kultur. Allerede for 1.000 år siden var Suzhou af samme størrelse som den indre by er nu. Den var omgivet af en bymur og berømt for sine silkestoffer og sine haver. Byen udviklede sig i den efterfølgende periode til en pragtfuld by, eftertragtet af det kinesiske aristokrati, der byggede villaer og haver, hvor de kunne nyde deres alderdom.

Ikke så sært Marco Polo var begejstret, da han for godt 700 år siden kom forbi. Han beskrev Suzhou som en by med utroligt mange mennesker, men med dygtige læger, filosoffer, magikere og troldmænd. De fleste borgere var fingernemme og opfindsomme håndværkere og købmænd - men til gengæld elendige og feje soldater!

Med sin placering ved Den Store Kanal, der løber fra Beijing i nord til Hangzhou i syd, og sine mange små kanaler, der løber på kryds og tværs gennem byen, kaldes Suzhou derfor ofte Østens eller Kinas Venedig - men tåler dog ikke helt sammenligning med Venedig.

I disse år er byen under hastig forandring! De gamle huse væltes overalt og nye skyder op. Umiddelbart kan man syntes, det er en skam, men for 15 år siden havde de færreste huse rindende vand og toilet. De fleste brugte små nydelige lokumsspande af træ, der blev vasket i kanalerne. Indholdet blev hældt i rullende containere og kørt til flodpramme, der sejlede skidtet ud på landet, hvor det blev spredt på markerne. Sådan er det såmænd nogle steder endnu.

Man har dog fredet en del af den gamle by. Og med kinesisk sans for billedsprog taler man nu om, at få fuglen til at flyve. Kroppen er det gamle Suzhou med haverne og pagoderne. Og vingerne der skal bære, er de to udviklingszoner øst og vest for centrum "Suzhou Industrial Park" og "Suzhou New District", med industrier der producerer stort set alt, hvad man kan forestille sig.


Den Store Kanal

Kinas store floder flyder alle hovedsageligt fra vest mod øst. Den Store Kanal - eller Kejserkanalen - strækker sig derimod fra hovedstaden Beijing i nord til Hangzhou i syd og er med sine 1.795 km verdens længste menneskeskabte kanal! Bygningen af den forbandt Nord- og Sydkina med et sejlbart vandsystem.

Ligesom Den Kinesiske Mur blev Den Store Kanal stykket sammen af mindre stykker. De første 85 km fra Suzhou nordpå til Yangtze floden blev gravet for næsten 2.500 år siden af kongen over staten Wu. Størstedelen af den enorme opgave, som det jo var at grave en kanal af den dimension, blev dog udført af en massiv tvangsindskrevet arbejdsstyrke gennem kun 6 år under kejser Yangdi mellem år 605 og 610.

Men først under mongolernes herredømme i 1300-tallet, blev kanalen så udbygget, at det blev muligt for kejseren at nyde godt af den stigende velstand i Yangtze deltaet og skibe forsyninger fra de rige landområder i syd til de tætbefolkede byer i nord. De toldafgifter der blev opkrævet på kanalen, samt sjældent træ og mursten, der bl.a. blev brugt til opbygningen af Kejserpaladset i Beijing, blev også transporteret ad kanalsystemet.

I dag er kun godt halvdelen af kanalen farbar i hvert fald dele af året. Den er med sine 3 meters dybde og ned til 9 m bredde hovedsageligt beregnet til fladbundede flodpramme - som da også anvendes i stor stil! Trafikken er stadig livlig på den gamle kanal og dens forgreninger, hvor alt fra genbrugsflasker til bambustømmer transporteres på små og store pramme. Selvom drivkraften i dag er benzin, kan man stadig opleve små både, der "vrikkes" frem på traditionel kinesisk manér.



Links:

Læs mere om Suzhous historie her
Facts om Suzhou kommune
Vejret i Suzhou de næste 15 dage

Her er et par andre sjove links om Suzhou fundet på Internettet:

Changes of Canal Networks and Canal Spaces of Suzhou
Climatological information for Suzhou 1961-1990
Expansion of Suzhou - by satelite images (Siden er lidt længe om at åbne)
Land subsidence caused by groundwater exploitation in Suzhou